søndag 25. oktober 2009

STICKSTÄMMA

Allerede sent på høsten, og det er på tide å skrive på bloggen igjen. Mye har skjedd på strikkefronten siden sist. I sommer var jeg på "stickstämma" i Växjö i Sverige, og der møtte jeg mange andre strikkegale damer! Egentlig hadde jeg tenkt å se etter et strikkekurs i regi av Holmen gård, men de var så utrolig trege til å legge ut sommerprogrammet at jeg ga opp og kikket på de svenske sidene i stedet. I Växjö var det omtrent 60 deltagere, jeg var den eneste fra Norge, to kom fra Danmark, resten var svenske.Vi hadde meldt oss på forskjellige kurs, f. eks. vevestrikk, strikking med farger, spedetrøye, dobbeltstrikking o.l. Spedetrøjan er en svensk spesialitet som bl. a. har vært til inspirasjon for Solveig Hisdal (Oleanna). Den strikkes ensfarget hvit, sort eller rød (noen våger seg på andre farger også!), og mønsteret dannes ved vrangmasker. Garnet er tynt (f. eks. lamullgarn eller evt. gammelserien), pinnenr. 1,5. Det morsomme er "pyntingen" som krever mye nøyaktighet og formsans.
Det ble strikket fra tidlig morgen til sen kveld - til og med i bussen ut til besøket i glasshytten, under foredrag og selvsagt i toget på vei til og fra stevnet. Det var første gang jeg deltok på en slik gigantisk strikkeseanse, men det blir ikke siste! Utbyttet var mange nye strikketeknikker, mye inspirasjon og koslige møter med likesinnede. Blant annet møtte jeg den hyggelige "Tantkofta" - henne skal jeg skrive om senere.
Strikkestevne? Kan anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar