onsdag 25. februar 2009

Tålmodighet er en dyd...


Jeg har lenge hatt lyst til å strikke et par selbuvotter, og omsider fikk jeg mulighet til det. Etter innkjøp av det fine selbu-heftet som Husfliden selger, falt valget på disse vottene. Mønsteret på innsiden kalles visstnok "spyttklysa"! Jeg har brukt 2-tråds gammelserie strikkegarn fra Rauma, et garn jeg er veldig glad i pga. at det er så godt tvinnet og ganske slitesterkt. Brukte ubleket og sauesvart som vel er det mest tradisjonelle, men planlegger allerede et nytt par hvor jeg vil prøve andre farger. Selbuvotter strikkes med strikkefasthet 32 m på 10 cm, dvs. med supertynne pinner (1,5 eller 2 i mitt tilfelle), så det tar sin tid. Dårlig trykte mønstre gjorde ikke saken bedre, skal nok foreslå for Husfliden å trykke en bedre utgave av dette fantastiske heftet. Hvis man ønsker å lage sin egen vri på vottene, kan man finne mange fine border osv. i heftet også (nei, jeg er ikke salgskonsulent for Husfliden!)
For inspirasjon kan jeg tipse alle strikkeglade å gå inn på www.primusweb.no og se hvor flotte strikkesaker som ble laget i gamle dager!
Ingrid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar